maandag 13 september 2010

Innovatietheorie van Rogers

De Innovatietheorie van Rogers is een theorie die iets vertelt over de verspreiding van een innovatie (een nieuw product of idee) binnen een groep. De originele theorie is bedacht door de Fransman Gabriel Tarde, maar populair geworden door Everett Rogers.


De theorie is met name bekend uit de marketingwereld, hoewel Rogers een socioloog was en zijn voorbeelden baseerde op innovatieve ideeën zoals het koken van water om ziekten te voorkomen. Centraal in de theorie staat de beschrijving van de levenscyclus van een innovatie. Rogers onderscheidt vijf stadia, waarin vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuwe idee accepteren:

Innovatietheorie van Rogers: Woonkamer inrichten

innovators (2,5%) - Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.
Deze groep mensen zijn nu al op zoek naar, hoe ze hun huis moeten inrichten voor de lente/zomer 2011.

early adopters (13,5%) - Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.
Deze groep mensen zijn de eerste die hun huis inrichten volgens de trend van lente/zomer 2011, terwijl het pas winter is.

early majority (34%) - Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.
Deze groep mensen richten hun huis in wanneer het lente/zomer 2011 is.

late majority (34%) - Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.
Deze groep mensen richten hun huis in aan het einde van zomer 2011.

laggards (16%) - De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.
Deze groep mensen richten hun huis in een jaar later wanneer de trend over is en er weer een nieuwe trend is, want het oude trend is dan goedkoper.












Deze beschrijving volgt de verschillende groepen mensen die het product aanschaffen. Het model is ook uit te drukken in termen van volwassenheid van het product, de fasen zijn dan: introductie, groei, volwassenheid, verzadiging en teruggang.

1 opmerking:

  1. Ziet er super uit!
    Leuke passende achtergrond. Leuk onderwerp! Heel orgineel!
    Foto's zijn heel passend!

    Ga so door!

    Mvg,

    Kevin & Niels
    SamboeMans

    BeantwoordenVerwijderen