donderdag 16 september 2010

Trendspotting in Rotterdam

Beste lezers,

Op donderdag 16 September gingen wij (Cynthia en Hanna) uit op trendspotting in Rotterdam. We gingen kijken wat hot is and what not hot is!
Daarbij hoort natuurlijk ons onderwerp lifestyle in the livingroom.
We zijn warenhuizen binnen gelopen waar we veel hotte items hebben gespot.
Hieronder ziet u een paar van onze gespotte trends:


Een design stofkruk

Een mooie design lamp, die past in een chique woonkamer.

Een strakke witte design ligstoel.

Een paar serie lampen, wat een leuke sfeer in huis brengt.

Een sfeervolle bank met kussen, vloerkleed en een bijpassende rietentafel.
Wat veel warmte uitstraalt, dus een goede sfeer!


Een sfeervolle hoek, die je op kunt vullen in een lege hoek in je woonkamer.

Een design lamp voor boven je eettafel. Erg chique!
 
Een strakke zithoek met een leren stoel, vloerkleed en een glazentafel.
Leer is een hot item dit jaar en volgend voorjaar.

Een leuke eethoek voor bij een sfeervolle woonkamer.

Moderne vaasjes om de woonkamer op te vrolijken.

dinsdag 14 september 2010

Voorbeelden 'Design'

1. Tv-meubel: Een strak design, met niet te veel erop en eraan. Gewoon strak en van goede kwaliteit.

2. Stoel: Hele aparte stoel van een bepaalde designer. Buitenkant is van wit lak, dat geeft een strakke uitstraling.


3. Lamp: Deze lamp lijkt net een vaas. Het is dus net kunst, zo mooi. Het is strak, maar geeft toch warmte en licht af.

4. Vaas: Deze vaas is strak, maar om hem een tintje apart te maken, hebben ze er toch een gat in gemaakt.


5. Tv-meubel: Nog een voorbeeld van een tv-meubel. Deze is ook simpel, maar strak en toch erg leuk voor in huis. Komt door de combinatie van wit lak en hout in het midden.

6. Tafel: Deze tafel zie je niet vaak. Deze ontwerper heeft zijn ideeën naar buiten gebracht op een tafel. Hij heeft er een speciaal effect in gemaakt.


7. Bankstel: Wit en strak, dat is design. Doordat er een ronding inzit, is het erg trendy.

8. Tafel: Deze tafel is ook echt design. Weer van wit en lak, erg strak.

9. Vaas: Deze vaas is ook door een designer ontworpen. Hij heeft zijn creativiteit gelegd aan de buitenkant, is erg apart.

10. Telefoon: Deze telefoon is naar lippen nagemaakt. Heeft een apart effect, er overheen een laklaagje.

Voorbeelden 'sfeer'

1. Lamp: Deze hanglamp geeft veel sfeer in de verlichting. Met veel licht creeër je veel sfeer in je huis



2. Een openhaard in huis, is ook een verlichting. Maar dient het meeste voor de warmte. Vuur geeft veel warmte af, en dat veroorzaakt ook veel sfeer in huis.

3. Een vloerkleed: Een leeg huis geeft niet veel sfeer, daarom is het leuk om een vloerkleed in de woonkamer te leggen, dan is het wat voller.


4. Kleur: Een kleurtje of een leuk printje als behang op de muur is erg sfeervol. Dat is vrolijk, waardoor je je erg thuis kan voelen. Het behang of kleurtje kan je natuurlijk helemaal naar je eigen persoonlijkheid uitkiezen.


5. Kussentjes: Veel kussentjes geven je ook warmte toe. En dan vooral met veel kleur, dat is helemaal trendy.
6. Hoekbank: Een hoekbank is weer eens wat anders, en lijkt het ook wat voller in huis, waardoor het weer wat sfeervoller lijkt.


7. Sfeerlampjes: Deze doen het hem. Deze geven licht en warmte. Precies de kenmerken van sfeer.


8. Op deze afbeelding is een woonkamer te zien met veel licht. Dat hebben ze gedaan met lichte kleuren te gebruiken en allerlei accessoires in dezelfde lichte kleuren te gebruiken. Een goede combinatie voor sfeer in huis te brengen.

9. Voetenbankje: 's Avonds lekker tv kijken op de bank, leg je voeten dan maar eens lekker op het voetenbankje om te rusten. Dat geeft een warm gevoel.



10. Stoel: Deze stoel is strak en heeft een warm kleurtje. Maar omdat het van een zacht stofje is, dan geeft het toch weer iets landelijks.

2 Maxitrends

Sfeer

Bij sfeer denken wij vooral aan romantisch, natuurlijk en gezelligheid. Sfeer is 1 van de grote trends, omdat veel mensen de kenmerken van sfeer erg belangrijk vinden in huis. De reden daarvoor is, is grotendeels omdat ze zich thuis willen voelen en op hun gemak. Het is dus erg belangrijk om veel aandacht te besteden aan het interieur van je woonkamer. Denk aan de soort meubels of het lichtinval. En niet te vergeten de kunst voor op de muur of plantjes en allerlei accessoires. Maar niet alleen accessoires bepalen de sfeer in je huis, maar ook de raamdecoratie, de kleur voor op de muur of de indeling.


Design

Elk mens wil wel een trendy woonkamer. Als je bij woonboulevards ga kijken, zie je echt de mooiste meubels, lampen ed. Design is eigenlijk een serie gemaakt producten van een ontwerper. Designmeubels zijn weer helemaal hip en trendy. Designmeubels zijn wel vaak prijzig, want ze zijn meestal te koop in de meer exclusieve woonwinkels. Design meubels maken oude meubels weer helemaal nieuw, denk maar aan retro meubels. Met wat design in het interieur, is het wel helemaal trendy.
Hieronder staan voor- en nadelen van designmeubels:

De voordelen van de aanschaf van een design meubel zijn:
  • Design meubels behouden hun waarde beter met name design klassiekers.
  • De kwaliteit en afwerking zijn vaak erg goed.
  • Design meubels zijn een waardevolle toevoeging aan vrijwel elk interieur.

De nadelen zijn:
  • Design meubels vergen vaak een grote investering.
  • Het product wordt vaak nagemaakt en is soms moeilijk te onderscheiden van het origineel.

maandag 13 september 2010

Innovatietheorie van Rogers

De Innovatietheorie van Rogers is een theorie die iets vertelt over de verspreiding van een innovatie (een nieuw product of idee) binnen een groep. De originele theorie is bedacht door de Fransman Gabriel Tarde, maar populair geworden door Everett Rogers.


De theorie is met name bekend uit de marketingwereld, hoewel Rogers een socioloog was en zijn voorbeelden baseerde op innovatieve ideeën zoals het koken van water om ziekten te voorkomen. Centraal in de theorie staat de beschrijving van de levenscyclus van een innovatie. Rogers onderscheidt vijf stadia, waarin vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuwe idee accepteren:

Innovatietheorie van Rogers: Woonkamer inrichten

innovators (2,5%) - Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.
Deze groep mensen zijn nu al op zoek naar, hoe ze hun huis moeten inrichten voor de lente/zomer 2011.

early adopters (13,5%) - Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.
Deze groep mensen zijn de eerste die hun huis inrichten volgens de trend van lente/zomer 2011, terwijl het pas winter is.

early majority (34%) - Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.
Deze groep mensen richten hun huis in wanneer het lente/zomer 2011 is.

late majority (34%) - Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.
Deze groep mensen richten hun huis in aan het einde van zomer 2011.

laggards (16%) - De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.
Deze groep mensen richten hun huis in een jaar later wanneer de trend over is en er weer een nieuwe trend is, want het oude trend is dan goedkoper.












Deze beschrijving volgt de verschillende groepen mensen die het product aanschaffen. Het model is ook uit te drukken in termen van volwassenheid van het product, de fasen zijn dan: introductie, groei, volwassenheid, verzadiging en teruggang.

donderdag 9 september 2010

Chic interieur

De interieurstijl chic heeft als kenmerken vooral luxe en comfort.

Bij chic, denk dan aan mooi materiaal, opvallende accessoires en een combinatie van modern en klassiek.

Een woonkamer met als thema ‘chic’ is gezellig en comfortabel, maar ook strak en glamourous.

De kleuren die bij deze stijl passen zijn zwart, wit, grijs en bruin en hier en daar wat metallic tinten.

Een voorbeeld van een woonkamer in chicstijl:

Trendkleuren 2011

2011











De kleurtrends in 2011 onderscheiden zich in 4 kleurenthema's:
- pure elegantie, luxury zonder glitter en glamour
- exotische nomade, avontuurlijke kleuren uit de wereld
- metropolitan trends, de snelle kleuren uit de stad
- fris en onschuldig, ondschuldige pastel kleuren


De trendkleur voor 2011 zijn de kleuren wit, lichte tinten grijs, bruin met 1 heftige kleur accent in combinatie met verschillende stoffen en verschillende soorten materialen. Dit is ook heel goed te combineren met stralende kleuren. Dat brengt het interieur in huis tot leven!

Trendkleuren 2010

2010
De nieuwe trendkleur voor 2010 is geel. Het is een kleur die perfect bij andere sfeermakende kleuren passen, zoals donkergroen, paars of blauw. Het is goed te combineren met een basiskleur. Door in de basiskleur te kiezen voor vrij neutrale grijstinten kun je alle aandacht aan de accentkleuren geven. De trendkleuren voor 2010 zijn eigentijds en geven veel sfeer in huis.















donderdag 2 september 2010

Intro

Wij zijn Hanna en Cynthia. Zijn 2e jaars studenten op het grafisch lyceum Rotterdam. Voor het vak VerkoopTechniek moeten wij een blog maken over trends. Hier volgt een beschrijving van 'wat zijn trends':

Een trend is een richting waarin iets zich ontwikkeld. Voorbeelden van trends zijn mode, nieuwe sociale netwerken etc. Trends duren soms wel 10 jaar, maar meestal veel korter. De tijdduur van een trend heeft vooral te maken met de populariteit van het product.

Je hebt verschillende trend niveau's, zoals:
- Megatrends
- Maxitrends
- Microtrends

Megatrends zijn ontwikkelingen die grote invloed hebben op het alle daagse leven van de mensen. Megatrends hebben een levensloop van 10 tot 30 jaar. Megatrends zijn op maatschappelijk niveau.

Maxitrends hebben een termijn van 5 tot 10 jaar. Maxitrends zijn trends die betrekkingen hebben op de consumenten. Vooral naar verlangens, wensen, behoeften en dromen.

Microtrends zijn hypes van een korte levensduur (max. 1 jaar). Microtrends zijn gericht op productniveau, zoals "de beestjes" van de AH tijdens het WK toernooi 2010.











Wij hebben als onderwerp gekozen voor 'lifestyle in the livingroom'. Hiermee willen we de trends aan jullie voorstellen van het interieur.